Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dobrý den(!), paní ministryně

23. 01. 2017 7:00:00
Jak já miluju číst články o dění v sektoru školství. Především ty s kouzelným spojením slov v nadpisu jako "dostanou přidáno", "učitelé si polepší", "reforma ve školství" nebo "snížení počtu dětí na třídu"...

Znáte to - Slibem nezarmoutíš. Zatím poslední úlovek, tuším, že z minulého týdne, je pro zájemce k dočtení zde https://www.novinky.cz/veda-skoly/426933-ve-tridach-materskych-skol-ma-byt-mene-deti.html. Pro nezájemce si to tu dovolím stručně zhodnotit a (nefundovaně) okomentovat. Asi nemusím poznamenávat, že jsem se u čtení výše zmíněného článku skvěle "pobavila". Původně jsem se chtěla rozčílit nebo alespoň pohoršit nad "novinkami", které nám sdělovala paní ministryně, ale neměla jsem v ledničce ani decku vína, tak bych se pak neměla čím uklidnit.

Nebudeme polemizovat nad tím, do jaké míry je článek pravdivý, ale můžeme si trošku udělat pořádek v tom, jak na tom ve skutečnosti jsme... a jak nám tedy ty "nové" změny prospějou. Nebo spíš jak se opět nic k lepšímu nezmění.

"...V plné třídě mateřské školy může být nyní 24 dětí, v případě výjimky až 28. Nejmenší počet dětí je 17. Ministryně by chtěla počet dětí snížit na 20..."

Prosím, prosím, udělejte TO! Protože třeba zrovna já patřím do školky, kde "jsme si zažádali" o navýšení onoho standardního počtu z 24 na 28 dětí na třídu. A to je podle mě holá sebevražda. I 24 pidilidí je na jednoho dospělého moc. Jen tak pro pořádek to tvoří teď v zimě 480 prstíků, který se většinou ani napodruhé netrefí do správného otvoru prstových rukavic... A zadky/nosy které se samy neutřou asi počítat nemusím. A nedejbože, že bych tu měla polemizovat o možnostech vzdělávání a individuálního přístupu v počtu 24/28 jedinců.

Čistě teoreticky máte vy jako učitel na 24 dětí plus mínus dvě hodiny "volného" času denně. 120(minut) vydělíme 24(počet dětí) a výsledek bude 5. Takže na každé dítě máte přesně 5 minut času pro individuální práci. Za ten čas nestihnu ani rozložit pexeso, natož vysvětlit pravidla stolní hry. A to ještě nepočítám s tím, že bych musela odbíhat utírat zadek dvouletým dětem. Což od loňského září k mé každodenní rutině. Snižte to, MY (učitelky) jsme pro!

"...Ministryně rovněž připomněla, že úpravou Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání bude od letošního 1. září platit, že alespoň 2,5 hodiny denně musí být s dětmi v dané třídě školky dvě učitelky na plný úvazek. Půjde o doplnění úvazků péče o děti, 20 dětí ve třídě totiž pak znamená 10 dětí na učitelku."

Paní ministryně by se měla zajít podívat do zařízení, o kterém zde mluví - do školky. Protože po zběžné prohlídce a po shrnutí základních poznatků by zjistila, že "dvě" učitelky jsou ve většině školek ve dvou na ony dvě hodiny i v současnosti. Například u nás má jedna ranní (6:30-13:00) a druhá odpolední (11:00-17:00). Tudíž jsme tam dvě na dvě hodiny. Ovšem v těchto dvou hodinách jsou děti povětšinou na zahrádce/procházce (kde nemá být řízená činnost), obědvají nebo jdou spát. Pardóoon, jdou odpočívat. Teď už se to nesmí říkat, že jdou spát. Já zapomněla. Fakticky tedy žádná výhoda při těchto dvouhodinkách nevzniká. Čas, kdy by učitelky měly být na třídě ve dvou, je totiž ideálně mezi osmou a desátou, kdy s dětmi probíhá řízená činnost.

Za druhé přestaňte lidem podsouvat tyhle konfabulace ohledně počtů na jednu učitelku. Učitelka je ve třídě většinu času na 24/28 dětí SAMA. Žádný 10 dětí na učitelku, milá zlatá! 24/28 dětí na jednu učitelku. Protože je teda skvělý, že mi je do postýlek pomůže nahnat i kolegyně, ale bylo by lepší, kdybych si já ráno mohla s dětma patlat výtvarku, zatímco by se ona věnovala například rozvoji řečových dovedností u cizinců. Ale to nemůže, protože tam je až od 11:00.

Takže netřeba "doplňovat" úvazky, nýbrž pozměnit pracovní doby (by stačilo poupravit).

"...Valachová si také přeje posílit personální kapacity v mateřských školách. V souvislosti s možností vzdělávat i dvouleté děti, které budou mít na místo nárok od roku 2020, se budou více využívat dotace na chůvy."

Aha, tak ony budou mít na místo ve školce nárok až od roku 2020? Tak proč nám na podzim roku 2016 nastoupilo do třídy v pražské státní školce 5 dvouletých dětí?!

Když jsem se ptala ředitelky, co že je to za guláš, tak mi tvrdila, že to je nařízení z obce. Ovšem obec už zapomněla nařídit, aby nám tam poslali ty chůvy/zdravotní sestry. O kterých tak ráda a často mluvíte. Ale Godota se zřejmě dočkáme dřív, než nutné pomoci v MŠ. Vlastně by bohatě stačilo, kdybyste nám tam poslali někoho, kdo by ty děti převlíkal z prochcanejch šponovek, zatímco se ONA jedna úča snaží děti naučit básničku nebo jim zabraňuje pozřít kousky stavebnic.

"...Pokud je v dané třídě i jen jedno dvouleté dítě, vyžaduje to vyšší nároky na jeho ochranu. Důležité jsou podle ministryně prevence bezpečnosti. I hasiči mohou dětem a vyučujícím vysvětlit správný postup ohledně požární ochrany."

Na ochranu? Na ochranu před permanentním pochcáváním (protože to dvouleté děti dělávají) nebo na ochranu psychiky učitelky, která má dvouleté dítě učit chodit na záchod a zároveň učit mluvit česky vietnamskou předškolačku?! Dvouleté dítě by mělo především zůstat doma s matkou, která za něj pobírá (většinou) mateřskou. Nebo by měl někdo nahoře popřemejšlet o tom, že státní jesle nebyly úplně tak zbytečná instituce. Dvouleté děti do školky? A proč ne rovnou kojence... Vždyk tam budeme ty "dvě" učitelky na dvě a půl hodiny.

Btw dvouleté děti bude výklad hasičů ohledně požární ochrany obrovitánsky zajímat... teda hned potom, co spolknou tu zelenkavou nudli, o které ani nevědí, odkud jim teče.

"... „Máme však problém najít kvalifikované učitelky MŠ,“ přiznala."

No a vy už jste někdy viděla někoho "kvalifikovanýho", kdo by šel pracovat za 16000?!

Pokud vím, tak MY se musíme "kvalifikovat" na vysokoškolskejch studiích (abychom mohli pracovat ve školce). Takže pokud vám ani potom nepřijdeme kvalifikovaní, tak bude asi chyba v systému, jakým NÁS kvalifikujete/vzděláváte. Děkuji za pozornost.

Autor: Barbora Veselá | pondělí 23.1.2017 7:00 | karma článku: 37.59 | přečteno: 2276x

Další články blogera

Barbora Veselá

My všichni školkou povinní

Pracovní týden jsem začala aktivně. Hned v pondělí jsem vzala práci pevně do rukou. Tím slovem práce myslím "lejno" a tím pevně do rukou myslím - pevně do rukou.

15.11.2017 v 12:00 | Karma článku: 24.89 | Přečteno: 1214 | Diskuse

Barbora Veselá

Mikuláš ztratil plášť a ve školce i čerta

Vím, že je na to ještě brzo. No, i když podle ochoďáků prodávajících adventní věnce a čokoládový kalendáříky asi ne.

31.10.2017 v 7:00 | Karma článku: 38.34 | Přečteno: 3130 | Diskuse

Barbora Veselá

Do školky na tykačku

Máme nové vedení školky, což kvituju s povděkem. Na pondělní poradě, týden před zahájením provozu (nového školního roku), nám toto vedení oznámilo, že v rámci nové vize naší školky si budeme tykat.

1.9.2017 v 17:00 | Karma článku: 40.57 | Přečteno: 5464 | Diskuse

Barbora Veselá

Proč nechcete jako učitel prázdniny

Veřejnost (ta nepedagogická!) žije neustále v nějakém paralelním vesmíru, kde mají učitelé obrovský benefit k jejich zaměstnání - 2 měsíce prázdnin.

21.6.2017 v 7:00 | Karma článku: 37.81 | Přečteno: 5262 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Vladimír Havránek

Zpověď až na samotnou dřeň.

Vrcholový fotbal je dnes, pokud se týmu daří i v Evropských pohárech, zlaté prasátko. Tomu odpovídají i milionové odměny za účast v pohárech. Hráči na to v mnoha případech nejsou připraveni a je snadné překročit hranici.

24.11.2017 v 19:14 | Karma článku: 9.69 | Přečteno: 331 | Diskuse

Jaroslava Indrová

Pro koho jsou víceletá gymnázia?

Příslušné instituce se stále častěji zamýšlejí nad samou podstatou víceletých gymnázií. Masivní odchod chytrých dětí ze základních škol, „kastování“ dětí, zhoršující se výsledky – to vše vyvolává diskuse.

24.11.2017 v 19:11 | Karma článku: 20.71 | Přečteno: 711 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Nahustit pneumatiky v Ústí nad Labem? Úkol téměř nadlidský!

Možná to znáte sami. Máte malý problém a myslíte si, že to rychle vyřešíte. Ale ono se to prostě nějak zadrhne, nebo co. A jak z toho pak ven?! Tak tohle potkalo mého přítele s kompresorem v Ústí nad Labem...

24.11.2017 v 19:02 | Karma článku: 15.44 | Přečteno: 417 | Diskuse

Lubomír Stejskal

K masakru na Sinaji

O hrůzostrašném teroristickém útoku v sinajském městě Bir Al Abd jsem se dozvěděl za zvláštních okolností. Přišel k nám po vyučování desetiletý vnuk Tom, s nímž už léta jezdíme do Egypta na dovolenou.

24.11.2017 v 18:23 | Karma článku: 21.14 | Přečteno: 588 | Diskuse

Alena Kulhavá

Co je úplným odevzdáním se smrti na konci života? Jaký vztah to má se smyslem lidské

existence? Jde to vůbec dohromady? Co můžeme vědět o tom, co je po smrti a co jsou jen různé koncepce? Jak se můžete dotknout vlastní připoutanosti a vztahu ke smrti? I nečekanost smrti podporuje dobrý život. Jak?

24.11.2017 v 17:55 | Karma článku: 11.04 | Přečteno: 246 |
Počet článků 27 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2677

Letos to bude můj sedmý rok ve školce. Vůbec netuším, jak jsem se ocitla na pozici učitelky, notabene jak jsem mohla doteď přežít a nezcvoknout... Ne, nehraju si celej den s Legem (ani barbínama). Ne, nemám furt prázdniny. A ne, není to vůbec roztomilá, voňavá a švitořící oáza klidu, jak si většina z vás myslí. A jestli mi ještě jednou někdo řekne, že nechápe, na co si furt učitelky stěžují, když akorát vysedávaj na lavičkách a "kvokaj", tak se fakt "rozlobinkám"!



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.