Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do školky na tykačku

   Máme nové vedení školky, což kvituju s povděkem. Na pondělní poradě, týden před zahájením provozu (nového školního roku), nám toto vedení oznámilo, že v rámci nové vize naší školky si budeme tykat.

   Ne mezi kolegyněmi, ale s dětmi. Jakože nám budou TYKAT(!) děti. Nám, jako nám učitelkám. Teda teď nám Bárám, Růženám, Zdenám... Ty děti, které mi ještě před měsícem na letním provozu říkaly "paní učitelko".

    Změny jsou v rámci vývoje nutné, ba nezbytné. Nicméně v tomto ohledu zastávám pevné, možná staromódní, stanovisko, že tykání do vzdělávacích ústavů nepatří. Ať se jedná o školku, školu nebo speciální zařízení. Školka není letní tábor, kroužek curlingu, ani dětský koutek v Tescu. Školka je instituce, jejíž hlavní náplní je socializace jedince, podpora přirozeného a zdravého vývoje, a v neposlední řadě také seznamování s pravidly slušného chování a etikety. A v případě, kdy mi rodiče dětí mají vykat, vidím akorát zbytečný zmatek v hlavách dětí, které mě, na rozdíl od maminky, musí oslovovat křestním jménem a tykat mi.

   Většinová společnost snad pochopí, že tady nejde o nějaké domnělé honění ega na základě toho, že vyžaduji oslovování "paní učitelko". Nejde ani o jakousi formu deprivace. Jde o princip. Jde o princip toho, že podstatou školky je připravit děti na vstup do základní školy. Budovy plné učitelů. A ti se, až na malé výjimky, oslovují "paní učitelko/pane učiteli". Protože prostě pani pošťačku taky oslovím "paní pošťačko", nikoli "Božko". A to na svou pozici ani Božka nemusela studovat vysokou školu.

   Já jsem, leč se to nemusí zdát, člověk otevřený diskuzi i změnám. Postačí mi jen, bude-li protějšek schopný podat mi pádné argumenty, proč je daný způsob lepší/prospěšnější/pokrokovější, než ten původní. Na můj dotaz, jaký má být přínos toho, že mi budou děti tykat, mi ovšem nebyl takový argument podán. Odpověď zněla: důvěra. S tím, ze svých zkušeností po šestileté praxi, nemohu souhlasit. Vlastně ani prostou úvahou se s tím nemohu ztotožnit. Věřím, že důvěra není otázkou tykání/vykání. Důvěra je otázkou činů, chování a přístupu daného jedince. Důvěru v někoho si vytvářím na základě jistých citových prožitků s touto osobou, nikoli na základě oslovení. To by pak znamenalo, že nikdo nemůže důvěřovat například lékařům. Když jim ze zásady vykáme. A to je přece nesmysl.

   Od učitelů z prvních tříd vím, že děti, které nastupují ze školek, kde se učitelkám tykalo, mají s přechodem na základní školu problém. Od rodičů dětí, které naopak navštěvovaly letní provozy těchto školek zase vím, že ani rodiče se k onomu tykání nestaví příliš pozitivně. A u samotných dětí jsem já nikdy nevyžadovala, aby mě oslovovaly "paní učitelko". Některé mi půlroku říkají teto, jiné mi sem tam tyká. Ale vejít v pondělí do třídy a říct dětem taaaak a teď už nejsem "paní učitelka Bára, ale jenom Bára"? Aniž bych byla vnitřně přesvědčena, nebo alespoň částečně venkovně přesvědčena, že je toto krok správným směrem, bude to náročné. Na druhou stranu mohu být mile překvapena, že jsem se mýlila, a že tykání učitelkám ve školce je v rámci optimalizace vzdělávání mládeže přelomová změna. Ovšem pokud je jedinou obhajobou tykání důvěra, pak nevím, nevím.

   Oproti tomu vykání má opodstatnění hned několik. A to pomíjím fakt, že to takhle je od té doby, co se otevřely antické dveře první škol(k)y. Protože jak z historie dobře víme, občas věci nemusejí být správné jen proto, že se to tak dělalo vždycky. Jako třeba oslovování "soudružko" nebo fyzické tresty.

   Hlavním důvodem vykání (ve školkách) je samotná etiketa. Dospělým lidem se (především) z pozice dítěte vyká. Naše babičky dokonce vykaly svým rodičům. Nevidím tedy důvod, proč by dnešní děti, kterým je vyspělá společnost již tak přizpůsobena více než dostatečně, měly mít tu možnost tykat svým vyučujícím. Svým nadřízeným. Je mi jasné, že za tohle půjdu opět na imaginární hranici tady dole v komentářích, ale fakticky to tak je. Učitel, kór ve školce, je v jisté míře nadřízeným dětí. Což nevylučuje to, že je pro něj dítě partnerem pro spolupráci. Aby se nám tu nezačala hroutit sekta biomatek, že mám děti za otroky. Stejně jako já budu přirozeně vykat člověku staršímu, nadřízenému nebo vzdělanějšímu, nebo zkrátka každému cizímu, stejně tak mi přijde zcela v souladu s vývojem dítěte, že mi bude ve školce vykat. Nota bene když pár dětí "tyklo" provozní, rodiče těchto dětí se moc nadšeně netvářili. Vlastně z nich vypadlo, že si nepřejou, aby jejich dítě tykalo dospělým osobám. To je v pondělí asi rovnou vomejou.

   V dnešní době je ve školkách také nový fenomén - cizinci. Děti cizinců, kteří povětšinou česky nemluví. A právě pro ně školka slouží jako základní a prvotní kontakt s češtinou. S češtinou a právě s vykáním. Seznamují se s jazykem, jeho nuancemi, pravidly, užíváním jednotlivých výrazů a tvarů. Tyto děti si ve školce zvykají, že dospělým, pedagogům především, se vyká. Teď najednou, potom, co jsme v minulém náročném roce naučily naše dvě vietnamky nebát se nás oslovit (panišitelko, pozn. red.), jim máme pro změnu vysvětlit, že už tu žádné učitelky nejsou? Vykání s sebou nese specifické úpravy slov, což se tedy cizinec nyní naučí rozeznávat až v rámci povinné školní docházky. Což mu zbytečně zkomplikuje adaptaci/integraci. Navíc oslovení "paní učitelko" je pro mě jako alarm. Ono až se zase rozbije nějaké dítě a ostatní budou volat Báru a ne paní učitelku, tak možná potrvá delší dobu, než mi dojde, že je to na mě.

   Aby pro mne téma tykání nabylo na absurditě, přišlo další stanovisko vedení. V momentě, kdy jsem zjistila, že děti mi sice mají dle přání nového vedení tykat, nicméně zdravit mě mají PODÁNÍM RUKY(!), řikala jsem si, že jsem se musela přeslechnout. Jako WTF?! Zaprvé teda nechápu, proč by měly podávat ruku někomu, komu tykaj. Páč já lidem, co tykám ruku na pozdrav nepodávám. Za druhé dospělí lidé povětšinou podávají ruce při představování, blahopřání a nebo na pozdrav strejce ze sedmého kolene, kterého od křtin neviděli. Ne někomu, koho vidí každý den. Za třetí mám k podávání rukou dětem ve školce na pozdrav stejně negativní postoj, jako většina rodičů, co jsem s nimi na toto téma mluvila. Včetně těch, kteří navštěvují školky s tímto zdravícím systémem. Beru argument, že má tímto učitelka lepší přehled o příchodech a odchodech dětí, nicméně většina rodičů ctí nepsané pravidlo, že se při odchodu s dítětem rozloučí slovně, což pro kontrolu stavu počtu dětí by mělo postačit. Hlavně všichni dobře víme, kam všude děti svoje ctěné horní končetiny strkaj. A mě se teda z lidského hlediska trošku ekluje dávat ruku Mirečkovi, co má celoročně prsty pravé ruky v nose. A prsty levé ruky kdesi v sedací části,... prostě pod kalhotama.

   Ale rozebíráním podávání ruky bych dorazila přeživší čtenáře, tak se do toho nebudu pouštět. Jen by mi mohl nějaký odborník v oblasti dětské psychologie prozradit svůj názor na tohle všechno. Netvrdím, že se nemohu mýlit. A že tento novátorský přístup může být v důsledku dětskému vývoji prospěšný. Vyzkoušim, uvidim. Nicméně mám jisté pochybnosti...

PS. Jaký byly prázdniny? Krátký! Jako každej rok už od čtvrtý třídy.

PS2. Blíží se volby. Všichni pedagogové se opět těší, jak nám budou zvyšovat platy o tisíce. Jako každý předvolební období.

PS3. Vinárnám v okolí škol končí ztrátové období zvané letní prázdniny. Nebojte, zase až do června budete mít o živnost postaráno.

Autor: Barbora Veselá | pátek 1.9.2017 17:00 | karma článku: 41,75 | přečteno: 7557x
  • Další články autora

Barbora Veselá

Co rodiče netuší o školkách v přírodě

„Před odjezdem si dojděte všichni na záchod,“ zněl pokyn. „Pančelko, mně se chce kadit,“ ozvalo se z autobusu tři minuty poté, co jsme opustili areál školky.

7.5.2020 v 7:00 | Karma: 42,74 | Přečteno: 7840x | Diskuse| Společnost

Barbora Veselá

Proč české školství přichází o dobré učitele

Kdysi jsem věřila, že přispěji ke zkvalitnění českého školství. Věřila jsem, že spasím svět. Pokud ne svět, tak aspoň děti v „mé“ mateřské škole. Chtěla jsem zvýšit upadající, nebo spíše upadlou, prestiž učitelského povolání.

11.12.2019 v 7:00 | Karma: 38,87 | Přečteno: 4068x | Diskuse| Společnost

Barbora Veselá

České školy budou mít rok zavřeno

Co se původně zdálo jako aprílový žertík, byť ohlášený s opožděním v květnu, se nyní jeví jako reálný projekt.

19.8.2019 v 7:00 | Karma: 37,08 | Přečteno: 3622x | Diskuse| Společnost

Barbora Veselá

Typologie moderních fotrů v MŠ

Tatínkové dětí ve školce - to je taková zvláštní přehlídka dokola se opakujících typů. Některé typy se kombinují, někdy dochází k jisté otcovské evoluci během tříleté docházky potomka do mateřské školy.

11.3.2019 v 7:00 | Karma: 46,68 | Přečteno: 21593x | Diskuse| Společnost

Barbora Veselá

Chcete být učitelem? Stačí půlroční školení

Jste ředitelem nemocnice, která dlouhodobě řeší nedostatek lékařů. Máte dvě možnosti. Můžete zatlačit na stát, aby zvýšil vtipnou výši platů lékařů, nebo podpoříte návrh, který "dodá" nové lékaře za 250 hodin...

6.2.2019 v 7:00 | Karma: 40,02 | Přečteno: 5220x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8760x
Po sedmi letech ve školce s 25 dětmi na hlavu jsem se rozhodla, že letos to chce zvýšit laťku. Volba padla na školku, kde mi bylo přiděleno 28 předškoláků. Aneb co Tě nezabije, to Tě spolehlivě pošle do psychiatrické léčebny. Školnímu roku - zdar!

Seznam rubrik